Korzystasz z przeglądarki Internet Explorer.
Profsa.pl dostosowana jest do aktualnych wersji przeglądarek, np. Google Chrome, Mozilla Firefox, Microsoft Edge.

Otwarte pytanie do eksperta

    19 lipca 2019, Paweł
    Czy jeśli ktoś usunie jakaś grę wraz z regulaminem, ta gra dalej ma prawa autorskie?
    Aleksandra Maciejewicz
    Aleksandra Maciejewicz

    Tak, gra nadal jest przedmiotem prawa autorskiego. Wynika to z tego, że ochrona prawnoautorska przysługuje twórcy gry niezależnie od spełnienia jakichkolwiek formalności (tj. czy gra jest nadal rozpowszechniana czy nie, albo czy ma regulamin czy nie).

    04 lipca 2019, Łukasz
    Proszę o przedstawienie oferty pozycjonowania nowego sklepu www.xxxx.com Interesuje mnie pozycjonowanie na trzy kraje: USA, UK i DE. W zależności od liczby wyszukiwań i analizy konkurencji. Czy jest możliwość aby przeprowadzić taką analizę, dostosować odpowiednie słowa kluczowe i jakiś plan działania ?
    Mariusz Małachowski
    Mariusz Małachowski

    Zakładając pozycjonowanie na 3 wybrane kraje: USA, UK i DE, należy przemyśleć i przedstawić konkretny plan działania. Ponieważ fraza: „xxxx” dla przykładu w wyszukiwarce UK, ma 683 000 000 wyników.  Jest to bardzo konkurencyjna fraza i zajmie długi okres pozycjonowania na pierwszą stronę, zakładając również bardzo duży budżet. Mogę oczywiście przygotować analizę oraz ofertę indywidualną, ale potrzebuję więcej szczegółów – proszę o umówienie się na spotkanie na profsa.pl – porozmawiamy i umówimy się na przygotowanie oferty.

    10 czerwca 2019, Szymon
    Z kolega budujmy sklep internetowy - jaki język programistyczny mamy wybrać
    Magda Nojszewska
    Magda Nojszewska

    Wspólnik to kwestia zasobów, których potrzebuje Pan do biznesu i osobowości, z którą się Pan zgra. Pytanie czy szuka Pan wspólnika – inwestora czy wspólnika – ogarniacza biznesowego z kompetencjami np. w internecie.
    Jeśli propozycja wartości Pana biznesu ma być testowana w internecie, a Pana kompetencje kształtowane były w innym obszarze, dobrze znaleźć zaufaną osobę z wiedzą z obszaru online. Zakładam, że środki na budowanie biznesu Pan posiada.
    Zebranie zespołu specjalistów do przetestowania MVP na bazie relacji tej osoby nie powinno być problemem – specyfiką branży internetowej jest networking. Jeśli mam Panu odpowiedzieć na pytanie „jak poszukać” – potrzebuję więcej informacji o Pana potrzebach.

    01 czerwca 2019, Marek
    Witam,chciałbym otworzyć kasyno internetowe.Zdaje sobie sprawę,że trudny temat...czy jesteście wstanie...
    Łukasz Węgrzyn
    Łukasz Węgrzyn

    Udzielenie na to pytanie odpowiedzi w kilku zdaniach jest niemożliwe. To skomplikowana operacja, która zależy od wielu okoliczności po stronie klienta (zakres usług, skala usług, rodzaj gier, modele rozliczeń etc.). To duża rzecz. Proponuję spotkanie za pośrednictwem Profsa.pl, podczas którego moglibyśmy porozmawiać o szczegółach projektu od strony prawnej.

    22 maja 2019, Krzysztof
    Jak powinien wyglądać pitch deck dla inwestora oraz jakie są kluczowe punkty/elementy, które muszą się pojawić aby wzbudzić zainteresowanie inwestora
    Adam Jerusalimcew
    Adam Jerusalimcew

    Pitch deck jest odpowiednikiem CV w procesie rekrutacji co oznacza, że czas na jego analizę jest bardzo krótki i jest dopiero wstępem do szczegółowych rozmów. Dlatego też b. ważna jest precyzja w jego wykonaniu (brak literówek) oraz ciesząca oko grafika. Na pozór oczywiste rzeczy które powodują, że chcemy dalej rozmawiać bądź nie.

    Należy unikać obszernych slajdów na temat technologi czy wyliczeń pokroju ” ile zarobimy jeżeli zgarniemy 3% rynku”. To co jest bardzo ważne z punktu widzenia inwestora to zgrany i kompetentny zespół który potrafi radzić sobie z kryzysami które na pewno się pojawią. Innym arcyważnym czynnikiem jest umiejętna odpowiedź na pytanie „jak i ile na tym (fundusz) zarobię” co oznacza, że powinniśmy potrafić jasno zdefiniować kto jest naszym klientem (co nie zawsze jest takie proste) oraz pokazać plan na pozyskiwanie klientów. Żyjemy w czasach mocnej nadprodukcji dóbr co oznacza, że wszystkie nasze dotychczasowe wysiłki prędzej czy później zderzą się ze ścianą o nazwie „sprzedaż”. Sukces w sforsowaniu tej ściany będzie tym co odróżnia wygranych od przegranych. Generowanie przychodów w spółce powoduje, że zarabiają founderzy, inwestor zarobi dopiero w momencie wyjścia z inwestycji co oznacza, że należy również pokazać, iż ten element również mamy przemyślany wskazując potencjalne scenariusze wyjścia. „IPO” nie jest dobrą odpowiedzią. Warto przy tej kwestii wskazać transakcje w których brały udziały podmioty działające w tej samej branży.

    22 maja 2019, Maja
    Prowadzę profil sklepu online na Facebooku i nie mam z tego praktycznie żadnych zysków. Czy w social media da się sprzedawać?
    Marta Bizior
    Marta Bizior

    Odpowiedź na to pytanie jest nieco bardziej złożona. Przede wszystkim jeśli chcemy sprzedawać to trzeba sobie zadać pytanie czy nasza grupa docelowa / klienci to grupa, którą można znaleźć na Facebooku, Instagramie, Twitterze czy też na LinkedIn i tam skierować działania.

    Na pewno trzeba zdać sobie też sprawę, że jeśli chcemy sprzedawać np. na wspomnianym Facebooku, to jeśli nie pieniądze na obsługę dla agencji czy płatną reklamę, to na pewno powinniśmy zainwestować nasz własny czas. Prowadzenie profili w angażujący sposób wymaga od nas systematyczności, regularności ale i cierpliwości, a często o tym zapominamy. Do tego działania powinny być spójne z naszą usługą, produktem. Niestety jeszcze czasem zdarza mi się tłumaczyć, że angażujące prowadzenie profilu nie powinno się opierać na tzw. przypadkowym, „pożyczonym” z internetu lol contencie. Powinien iść za tym co najmniej jakiś pomysł, a dobrze jeśli idzie za tym strategia spójna z całym biznesem.

    W przypadku kiedy mamy budżet na działania płatne sprawa na pewno jest prostsza. Tutaj również jeśli nie chcemy bezsensu tracić pieniędzy, trzeba zaplanować działania w jakiejś perspektywie czasowej, ale na pewno dzięki kampaniom płatnym łatwiej dotrzeć do potencjalnych klientów. Facebook daje bardzo duże możliwości targetowania, więc jeśli wiemy w jakim wieku, jakiej płci, gdzie mieszka, czym się interesuje, jakie zachowania przejawia nasza grupa docelowa (klienci), można łatwo do nich dotrzeć z przekazem reklamowym.

    Ale chyba najważniejsze pytanie na początek powinniśmy postawić sobie nieco wcześniej, próbując się wczuć w rolę swojego potencjalnego klienta. Czyli po co klient miałby kupić ten produkt czy też skorzystać z naszej usługi? Jaką jego potrzebę spełniamy albo jaki problem rozwiązujemy? Social media są narzędziem do wspierania całej sprzedaży, ale nie rozwiążą problemu braku popytu na naszą ofertę.

    22 maja 2019, Tomasz
    Z kolega budujmy sklep internetowy - jaki język programistyczny mamy wybrać.
    Janusz Stanuch
    Janusz Stanuch

    Z punktu widzenia wyboru technologii należy zwrócić uwagę na koszty realizacji inwestycji oraz dostępność programistów. Bardzo istotna będzie również dostępność gotowych i sprawdzonych rozwiązań, których zastosowanie pozwoli jeszcze bardziej obniżyć koszty realizacji projektu i utrzymania aplikacji w przyszłości. Obecnie najpopularniejszym językiem programowania, w którym powstają rozwiązania e-commerce jest PHP. Proponuję zapoznać się z darmowym oprogramowaniem wordpress / woocommerce, prestashop oraz, w przypadku planowanej większej inwestycji, Magento. Wszystkie wymienione systemy napisane zostały z wykorzystaniem języka PHP.

    21 maja 2019, Janusz
    Jaki jest najlepszy sposób aby zweryfikować swój pomysł na biznes i jak to najlepiej finansować?
    Magda Nojszewska
    Magda Nojszewska

    Przy weryfikacji idei biznesowej nie ma jednoznacznej ścieżki postępowania, są różne podejścia do działania.
    Zdroworozsądkowa jest metoda małych kroków, które dadzą przestrzeń do testowania i nauki – zwłaszcza jeśli pomysł jest innowacyjny. W podejściu małych kroków przede wszystkim warto usystematyzować koncepcję w oparciu o analizę rynku / konkurencji, potrzeb klienta i opłacalności biznesu w oparciu o założenia kosztowo / przychodowe. Następnie zapytać klienta czy dany produkt / usługa w proponowanym przez nas modelu płatności są dla niego atrakcyjne – sposobów na zadanie takiego pytania jest sporo.

    21 maja 2019, Katarzyna
    Mam sklep internetowy i chciałem się dowiedzieć czy lepsza jest reklama adWords czy Facebook?
    Magda Nojszewska
    Magda Nojszewska

    Trudno jednoznacznie określić z którego kanału reklamowego / powierzchni reklamowej uzyskuje się skuteczniejsze efekty reklamowe. Efektywność działań zależy m.in. od sprzedawanego produktu, ścieżki transakcyjnej, grupy docelowej, działań konkurencji oraz celu, który chce się osiągnąć. Według mnie należy zrobić testy, które dostarczą danych do analizy i porównania. Warto też przemyśleć strategię łączenia obu kanałów reklamowych i traktowanie ich jako komplementarnych.

    Finansowanie to bardziej kwestia możliwości i atrakcyjności pomysłu biznesowego. Dla wielu biznesów nie jest to kwestią wyboru a konieczności. Trudno jest odpowiedzieć na tak postawione pytania bez szerszego kontekstu. Żeby pomóc potrzebuje więcej informacji.

    Zobacz więcej